Зниження слуху: методи перевірки слуху у дітей та підлітків.
Слух і формування мови у дитини.
У дитячому віці найпоширенішим захворюванням є гострий риніт, як прояв гострої вірусної інфекції. Дуже часто приєднується ураження носоглоткового мигдалика (аденоїдів) і виникає гострий аденоїдит. Якщо не вжити мінімум заходів у цей складний для дитини період, то може виникнути таке неприємне ускладнення як гострий отит.
Отит, крім явищ гострого запалення (нездужання, підвищення температури тіла та ін.), сам по собі може викликати зниження слуху, яке може зберегтися при неправильному підході до лікування.
Але ще до перших вірусних застуд ЛОР-лікар на самому початку життя дитини уважно повинен провести важливе дослідження – отоакустичну емісію (ОАЕ).
Це скринінгове обстеження, необхідне для визначення того, чи входить ваша дитина до групи ризику по вродженій приглухуватості чи ні. Якщо це дослідження з якихось причин не провели в пологовому будинку, то його потрібно проводити в поліклініці до трьох місяців життя дитини. Найголовніше завдання ОАЕ – виявити групу ризику по вродженої патології слуху.
Чому це важливо.
Наявна туговухість, яка не була вчасно виявлена, призведе до затримки мовного розвитку, зниження комунікативності дитини. Такі діти у нормально чуючих батьків по-своєму сприймають і пізнають навколишній світ. Виникає дисгармонія у розвитку малюка.
Головний мозок сприймає навколишні звуки, певні його області їх аналізують і передають сигнал у мовний центр. Тоді нервовий імпульс передається в голосовий апарат і виникають перші звуки, гуління, лепетання, склади і слово “мама”!
Якщо зниження слуху виникло вже після формування мови, то у такої дитини розвиваються різні варіанти порушення звуковимови, наприклад, діти не можуть вимовити або важко вимовляють шиплячі і свистячі звуки. Також виникають труднощі з навчанням у школі, в спілкуванні з друзями та ін.
Важливо пам’ятати, що зниження слуху може виникнути на всіх етапах життя дитини!
Дослідження слухової функції.
Дослідження слухової функції у дітей та дорослих різниться, та залежить від віку. У новонароджених та немовлят визначають наступні рефлекси: завитково-пальпебральний, завитково-зіничний-окорухливий і ссальний, судинний, різні рухові і вегетативні реакції коротколатентних слухових викликаних потенціалів (КСВП), отоакустичну емісію (ОАЕ).
Слухова функція у новонародженого визначається реакцією на звук. Новонароджений у відповідь на голос, звук іграшки удар по металічному предмету закриває очі, морщить лоб, на личку з’являється гримаса плачу. Дитина намагається повернути голову на звук. Реакція на голосний звук може супроводжуватись також посмикуванням очей, звуженням, а потім розширенням зіниць.
Методика оцінки слухового аналізатора: провести легкий плескіт долонями на відстані 30-40 см від вух дитини. При цьому дитина, яка чує, кліпає або закриває очі.
На другому-третьому місяцях життя слухові реакції починають набувати домінантний характер, дитина повертає голову у бік звукового подразника, який вона не бачить (на звукову іграшку).
У дітей віком від 1 до 3 років використовують різні методики: визначають умовно-рефлекторні реакції, комп’ютерну аудіометрію, від 3 до 5 років – різні методи гральної аудіометрії. Дітям після 5 років для дослідження слуху застосовують шепітну, розмовну мову, камертони, тональну, надпорогову і мовну аудіометрію, а також імпедансну аудіометрію, рефлекс-тест.
Дітям 7-8 років перевірка слуху проводиться мовою в повній тиші. Необхідно пояснити дитині, що треба уважно слухати і повторювати слова. Для цього використовують спеціальні фонетичні таблиці (Неймана, Воячека, Базарова), використовують рівноцінні по складовому і фонематичному складу слова.
Діти, старші 3 років, зазвичай можуть виконати завдання дослідника: почути дзвіночок, підняти руку. У них перевіряти слух легше і простіше. В дитсадочку це роблять у груповій кімнаті для занять. Усім дітям відразу пояснюють завдання. Діти по черзі сідають на стілець спиною до дослідника. При обстеженні дітей 3-4 років дослідник відходить на 3 метри, дітей 4-5 років – на 4 метри, 5-6 років – на 5 метрів. Зниження слуху можна запідозрити при відсутності реакції на удар м’ячика з відстані 2 м у віці 3-4 років, 3 м – 4-5 років, 4 м – 5-6 років. Таких дітей варто направляти в сурдологічний кабінет на обстеження.
Відсутність реакції на звучання м’ячика із зазначених відстаней у дітей грудного, ясельного і дошкільного віку свідчить здебільшого про виражене зниження слуху (ІІ-ІІІ ст. приглухуватості по Л.В. Нейману).
Дослідження слуху у дітей шкільного віку і в дорослих проводиться мовою, камертонами, тональним аудіометром. При обстеженні слуху мовою використовують шепіт і розмовну мову. Щоб виключити зчитування з губ, дитина стоїть боком до медичного працівника. Вухо, яке не обстежується, щільно закривають пальцем. Для шепітної мови використовуть резервне повітря, що залишається в легенях після спокійного видиху.
У школярів слух перевіряють у класі. Учень повертається обличчям до дошки, щільно закриваючи по черзі пальцем праве або ліве вухо (цього досить, щоб не почути закритим вухом звучних предметів з відстані 5-6 м).
Почувши звук, дитина повинна підняти руку або намалювати крейдою риску. Слух можна вважати нормальним, якщо обстежуваний чує звук брязкальця з відстані 5-6 м. Крім того, перевіряють слух за допомогою порожньої ємності з дробом, оскільки в багатьох випадках слух порушується на частотах понад 1000 Гц.
Зазначені звучні предмети можна успішно застосовати для масових профоглядів дорослих, а також як експрес-метод для орієнтованого визначення зниження слуху у дітей і дорослих в аудіометричних кабінетах та на амбулаторному прийомі. При нормальному слухові звуки, створювані брязкальцем чи ємністю з дробом, повинні бути чутні з відстані не менше 5-6 метрів, шепітна мова – на відстані 5 метрів.
Якщо Вам потрібно перевірити слух чи підібрати слуховий апарат дитині, підлітку чи дорослому, звертайтесь у ProCлух Medical, за адресою м.Львів вул.Київська 28а.
Працюємо за попереднім записом!
Записатись можна за телефонами:
+38 (098) 430-14-16 (viber)
+38 (066) 093-85-06
+38 (063) 439-87-06